Sunday, March 21, 2010

Aku cinta kamu


Bismillah wal Hamdulillah..


Post ini adalah kesinambungan dari kisah sebelum nie.


"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapanya;

ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun;

(dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua-dua ibu bapamu;

dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)".

- Surah Luqman ayat 14.


Tima kasih pd member remaja masjid yg berkongsi kisah yg bermanfaat ini. Amat terkesan pd jiwa ini. Kepada empunya cerita, minta maaf paste cite saudara/i kat blog nie.Mungkin kisah nie dah lama atau ada yang dah pernah baca atau mungkin dah basi bg sesengah pelawat. Yang penting isinya masih segar dan masih berguna sehingga ke hari ini dan hari seterusnya.


Saban hari kita disajikan kisah anak derhaka. Bunuh, buang, dera, tinggal mak ayah. Kita marah, geram dan mengutuk manusia tak kenang budi tersebut. Tapi kebiasaan manusia sering tak nampak silap sendiri (termasuk diri yg menaip nie). Kita tak rasa dengan mengungkapkan "alaa, malas la mak. Jap lagi la" telah dikira derhaka. Ungkapan "ibu nie membebel je" sudah menjadi benda biasa yang kerap berulang-ulang di hati. Terkadang 'menghempas pintu' selepas ditegur ayah dirasakan perlu untuk menunjukkan tanda protes. Kita tak sedar sikap kita hampir sama dengan mereka yang sanggup membunuh mak ayah sendiri. Status kita juga mungkin sama dengan mereka yang 'derhaka'.



وقال تعالى :

فلا تقل لهما اُف ولا تنهرهما وقل لهما قولاً كريماً

الإسراء : 23



Sekali hati ibu tergores, adakah lagi peluang menjejak syurga idaman mukminin? Hanya dengan ucapan maaf dan linangan air mata di pagi syawal dapatkah merawat luka 11 bulan lepas dan bisakah memadam api neraka Allah kelak? Aku menulis bukan kerana SEDIH melihat mereka2 yang masih belum sedar dgn kelalaian tapi RISAU kerana aku adalah salah seorang dari mereka.


الجنة تحت أقدام الأمهات


Syurga di bawah tapak kaki ibu


Hadith diatas sangat masyhur dan sudah pun dihafaz dan diketahui ramai. Tapi berapa sangat bilangan mereka yang benar-benar berusaha menuju kearah syurga itu. Mampukah kita merasai nikmat syurga yang dijanjikan atau baunya pun tidak dapat kita hidu. NAUZUBILLAH. Renunglah. Penghormatan, layanan mesra dan perbuatan baik kepada ibu bapa bukan kerana hanya ingin terlepas dari siksa dunia. Sememangnya anak yang derhaka free Allah azab di dunia lagi. Tapi redha dari mereka yang ingin kita rebut. Kerana Redha Allah terletak pada Redha ibu bapa. Jangan salahkan orang lain andai zuriat yang diharapkan menjadi penyejuk mata, hanya tahu menconteng arang dimuka kita. Gara-gara layanan buruk terhadap ibu bapa sendiri, Allah sediakan balasan di dunia lagi. Tidak gunalah penyesalan sesudah itu. Hiduplah dalam kesengsaraan, kekecewaan dan cemuhan.


Berbaktilah ketika mereka masih ada. Hapuskanlah luka-luka dan parut-parut kerana kelalaian kita di hati ibubapa sementara mereka dan kita masih mampu bernafas. Andai takdir mereka pergi dahulu dan tak kembali lagi untuk mengampunkan dosa-dosa kita, doakanlah kesejahteraan mereka di alam baru. Semoga kita menjadi permata keluarga yang SOLEH dan SOLEHAH. Bangkitlah susun perjalananmu ke arah itu. Jangan berlengah. Kematian sudah makin hampir. Andai ibubapa kita meninggalkan kita dan dunia, biar mereka pergi dengan redha buat kita. Andai kita pergi dahulu, semoga airmata yang mengalir beriringan dengan redha dari mereka.


uhibbukuma jiddan jiddan
i love my mummy n daddy so much !!



post ini berwarna pink dan hijau khusus untuk ummi dan abi. ummi suke pink. abi suka hijua ( same wif me lah~)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails