Friday, December 16, 2011

Bukan aku, bukan kamu, tapi KITA

Bismillah wal Hamdulillah.

Lama sudah tak berhapdet blog ni. Semua ni gara-gara fasebuk. Kepada yang masih berkunjung, syukran katsir jiddan (terima kasih banyak sangat) :)

Ketika sedang memerhati news feed kat home fasebuk (lagi), banyak post mengenai aurat wanita dan dikaitkan dengan nafsu lelaki. Nampak masalah ni sangat-sangat perlu perhatian dan dibendung sebaiknya.

Teringat satu kes yang berlaku pada diri sendiri. Lama dah, lupa bila waktu berlaku. Masa tu tengah berjalan dalam shopping complex dengan adik, lalu sebuah kedai emas. Dari jauh dah nampak beberapa pekerja duduk-duduk sambil perhati orang duk lalu-lalang. Buat ketupatkah?

Elok kami sampai depan kedai tu, dengarlah suara berkata-kata.

"Wah, labuhnya baju dia." Suara lelaki.

Suara perempuan pula menyampuk "zaman aku dulu tak ada pun baju labuh gitu". Suara gelak-gelak.

Dan last, sebelum pendengaran kami dibataskan oleh jarak, "Assalamu'alaykum ustazah! Jalan baik-baik"

Gelak lagi.

Kami berpandangan.

*****

Kerap kali saya terbaca, terdengar, dan bermacam ter lagi tentang orang berbahas tentang siapa yang salah dalam masalah keruntuhan akhlak yang berlaku dalam kalangan masyarakat seperti buang anak, zina, rogol dan bermacam-macam lagi. (sekali ayat skema keluar)

Sekelompok lelaki 'sewajib'nya akan menyalahkan perempuan yang tidak menjaga aurat dan maruah sendiri, katanya a menyebabkan nafsu lelaki tercabar dan teruji.

Sekelompok wanita pula mengatakan lelaki yang tidak menjaga penglihatan mereka, asalkan perempuan semua ditengoknya.

Siapa nak mengalah ni? (Selalunya lelaki yang mulakan kan kan? Hehe)

Jawapannya mudah.

Ayuh, kita kembali pada Al-Qur'an,

“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, “Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang mereka perbuat.” Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya.” (Surah an-Nur : ayat 30-31)

Apa lagi nak digaduhkan. Allah berfirman jelas dalam kitab-Nya, pesanan untuk menahan pandangan dan menjaga kemaluan (maruah) buat lelaki juga buat wanita. 

Selama mana kita asyik menyalahkan pihak lain, kita tak nampak kesalahan pada pihak kita sendiri.

Dalam masalah ini, kedua-dua pihak harus sedar kesalahan sendiri dan memperbaikinya.

Rayuan buat kaum hawa, tutuplah segala perhiasanmu yang indah-indah itu. Simpanlah buat kekasih halal yang telah ditentukan untukmu. Maruahmu itu sangat berharga.

Rayuan buat kaum Adam, tahanlah nafsumu dari kemungkaran yang nikmatnya hanya sementara, tetapi azabnya lama tak terkira.
Sejuk mata memandang kan? Siapa kata tak, meh nak letak ais batu kat mata tu :P

Penting untuk diingatkan, jika wanita tersebut dah lengkap metutup aurat, melabuh dan melonggarkan pakaian, tetapi masih si lelaki memuji-muji dan memandang dengan nafsu, silalah kutuk diri sendiri. *mengeluh

Banyak keburukan tidak menjaga pandangan ni. Antaranya, merosakkan hati, terancam jatuh dalam zina, diturunkan bala, dan lupa akan ilmu. Wal'iyazubillah. Moga dijauhkan dari perkara-perkara tersebut.

Al-Hasan bin Mujahid berkata,

غَضُّ البَصَرِ عَنْ مَحَارِمِ اللهِ يُوْرِثُ حُبَّ اللهِ.

“Menahan pandangan dari apa yang diharamkan Allah akan mewarisi cinta Allah.”


Wallahua'lam ^_^

Saturday, October 1, 2011

Wanita Dan Lelaki Murahan


Terdengar lelaki-lelaki itu berkata
Wanita sekarang murah
Karang ayat manis sikit
Terus dapat segalanya
Mudah sangat

Aku pejam mata
Pedih rasa di dada
Mengapa?
Ya, kerana aku juga wanita
Dan hidup di zaman ini

Tetapi,
Kau bukan wanita begitu
Bisikan itu memujuk
Benar, hari ini bukan aku
Esok?
Lusa?
Siapa tahu
Allah, jauhkanlah!
Na’uzubillah!

Kalaupun bukan aku
Adik-adikku,
Sepupu-sepupuku,
Saudara-maraku,
Rakan perempuanku,
Wanita seagamaku,
Apa tidak perlu aku sama merasa keperitan itu?

Lelaki disana ketawa
Masih pada topik yang sama
Bangga bercerita sesame mereka
Tentang kejayaan mereka
Menghancurkan maruah wanita

Aku diam
Berfikir
Tentang diriku
Muslimahku
Bagaimana keadaanmu
Moga masih terpelihara

Pesanku pada diri
Kukongsi bersama saudari
Berhati-hati membawa hati
Berjaga-jagalah meniti hari
Dalam meneruskan kehidupan duniawi
Jangan biar ia melebihi ukhrawi
Martabat kita tinggi
Usah biar ia jatuh ke bumi

Lelaki yang layaknya dihormati,
Bertindaklah sebagai pelindung
Bukan penjahanam
Pimpinlah kaum hawa ini
Jangan pula kamu dipimpin oleh nafsu

Tak perlu salahkan wanita
Tak perlu salahkan lelaki
Tetapi salahkan diri sendiri

Lelaki disana masih ada
Sinis bicara dan senyuman mereka
Tetapi mata sesekali mengerling wanita
Mencari mangsa seterusnya

Hanya satu persoalan buat mereka
Mahal sangatkah diri kamu?
Tanpa malu menayang aib sendiri
Malah menyebar aib orang lain

Wednesday, August 10, 2011

Tahajjud Cinta

Bismillah wal Hamdulillah.


Bila sebut Tahajjud Cinta, apa agaknya yang muncul difikiran?


Fauziah Gous?
Astaghfirullah.


Agak heboh mengenai cerita yang ditayangkan di TV3 tersebut kerana menimbulkan ketidak puashatian kepada ummat Islam Malaysia terutamanya di Jordan. Dikatakan drama tersebut menghina pemakaian niqob dan pelajar Timur Tengah. Klise. Cerita melayu kalau tak ada kontroversi mana nak glemer ye dak?


Sekarang saya tak tahu apa jalan ceritanya. Dah tak tengok lepas panas hati dengan 2 episod. Daripada saya tengok dan marah-marah, baik tutup terus, ye dak? Tenang. ^_^


Kita marah-marah pun, drama tu tetap diteruskan. Kita bagi dalil macam-macam, tetap pandangan pengarah dan pelakon yang ikut napesu yang dikeluarkan dalam paper.


Tapi usaha untuk membetulkan persepsi masyarakat tentang kesilapan dan salah faham itu perlu diteruskan. Saya tetap sokong page yang sentiasa memberi pendedahan dengan ilmu, bukan sekadar tolak mentah-mentah.


Oh, sebenarnya saya nak cerita mengenai Tahajjud Cinta yang AGUNG. Tapi tercoret tentang drama ni pula. -.-"


Tahajjud kepada Pencipta. Bila berbicara tentangnya, bergetar rasa hati. Tenang rasa dijiwa. Allah..


Akan datang la pula.... Nak siap berbuka ^_^

Tuesday, August 9, 2011

Apa khabar Palestin?

Bismillah wal Hamdulillah.


Alhamdulillah. Sebentar tadi berkesempatan menunaikan solat taraweh berimamkan Syeikh Amir. Salah seorang hafiz Palestin yang didatangkan oleh Persatuan Ulama' Palestin. Bacaannya agak sayu berbanding imam-imam arab yang kebanyakannya nyaring dan lantang. 


Bagaimana kehidupan Ramadhanmu wahai saudara seaqidahku di sana? Saudara di Palestin, di Chehnya, di Libya dan terkini di Somalia. Kami di sini beribadah tanpa halangan tetapi terkadang timbul rasa berat, penat dan malas. Sedangkan kamu di sana dihalang untuk bergembira menyambut Ramadhan. Itu pun kami masih tak prihatin sepenuhnya. Allah!


Sebelum tarawih,  didatangkan seorang sukarelawan yang bersama dalam kapal Mavi marmara tahun lepas (tak sempat dengar namanya). Jadi dapatlah informasi terkini mengenai rakyat Palestin dan keadaan Baitul Maqdis di sana.



مَنْ لَمْ يَهْتَمَّ بِأَمْرِ الْمُسْلِمِيْنَ فَلَيْسَ مِنْهُمٌ وَمَنْ اَصْبَحَ وَهَمُّهُ غَيْرَ اللهِ فَلَيْسَ مِنَ الله.
( رواه الطبراني)
Maksudnya : “Sesiapa yang tidak mengambil berat di atas urusan orang muslimin maka bukanlah dia dari kalangan mereka. Dan sesiapa yang pada pagi hari mengutamakan perkara selain daripada agama Allah maka bukanlah dia daripada golongan orang yang diredhai Allah”.

Banyak yang dikongsikan. Diceritakan bagaimana puak zionis sebenarnya sangat penakut dan pengecut walaupun mempunyai kuasa dan senjata yang kuat.

Ada beberapa kereta kebal Zionis  ditawan, yang peliknya pemandu kereta kebal tersebut masing-masing memakai pampers (lampin pakai buang). Bila ditanya kenapa pakai pampers, jawab mereka kerana takut jika dikepung oleh penduduk Palestin dan mereka tak dapat keluar. Jadi mereka melepaskan hajat hanya didalam pampers. Lihat betapa mereka ini sebenarnya PENGECUT!

Sedangkan kita tahu, penduduk Palestin tidak berbekalkan apa-apa senjata melainkan batu-batu kerikil kecil. Tapi mereka ada senjata TERKUAT dan TERHEBAT yakni DOA.

Tetapi, apa yang menyebabkan puak Zionis laknatullah ini berani?  Mereka berani sebab KITA. Kita yang bekalkan senjata untuk kita. Cuba masuk satu kedai, ambil 10 barang. Kebanyakannya barang yang diambil adalah produk mereka. Astaghfirullah. 

Boikot. Boikot. Hanya sementara. Kesakitan ummat di negara Islam lain terus dan berpanjangan. Usahalah untuk elakkan mengguna produk mereka. Istiqomah. Terutama produk yang dah jadi kebiasaan. InsyaAllah ada hasil sebaliknya. Sokong produk Islam kita. Lebih yakin dengan kehalalan dan kesuciannya.

Saya tertarik dengan ucapan terakhir dari sukarelawan dari Malaysia tadi. Berita baik buat kita semua. Tidak akan berlaku Qiamat sebelum semua yahudi akan dibunuh. Batu-batu dan pokok akan bekerjasama dengan kita untuk membunuh Yahudi. Mereka tidak akan dibenarkan sembunyi dibelakang mereka. Subhanallah.  Janji Allah itu benar. Ianya satu semangat dan motivasi bahawa Islam akan MENANG. Masanya akan tiba.

Tetapi usaha WAJIB diteruskan. Kerana nanti Allah akan tanya apa sumbangan kita terhadapa saudara seaqidah yang dizalimi. Allah akan tanya apa usaha kita untuk bantu membebaskan al-Aqsa yang bila-bila saja akan dirobohkan.

Untuk akhirnya, saya petik kalam suci dari Ilahi buat menyiram hati-hati kita.

Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebaikan dan berkata, “Sungguh aku termasuk orang Muslim(yang berserah diri)?. Dan tidaklah sama kebaikan dengan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan seperti teman yang setia. Dan (sifat-sifat yang baik itu) tidak akan dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar.[Fussilat: 33-35]


Saturday, July 30, 2011

Bahasa Melayu bila terlalu dimodenkan

Bismillah wal Hamdulillah.


Jom ikuti perbualan ringkas dua beranak ni..


Mama: Yana, kenapa muram je muka ni. Ada masalah kat sekolah ke?


Yana: Yana buntu la mama. Cikgu BM asyik nak marah je. Karangan Yana selalu dapat markah rendah.


Mama: Banyakkan la cari maklumat kat internet tu.


Yana: Dah, tapi tak tahu la. Teruk jugak.


Mama: Meh mak tengok karangan tu..


'Nme aQuwh LyaNa, berumO 15 taWun. TgGl diy uMah BesaMew mAma n dAdDy diy Sgor. EcOwk aQuwh nk men gem bCameW memBer Quwh....'


Mama: (-.-") *tenung dalam-dalam 




Kawan-kawan, gunalah bahasa standart. Lebih mesra pengguna dan mesra alam. Elok ayat boleh baca 2 saat jadi 2 minit. Tu pun tak tentu faham lagi. 


Ye, tahu tu hak masing-masing nak tulis macam mana. Tapi kami sebagai pembaca pun ada hak kan. Daripada orang kutuk belakang, baik tukar cara penulisan. Betul, tak cute langsung tulis macam tu. Lebih-lebih lagi lelaki. 


Nak kata berseni pun tak jugak. Serabut tu ada. Atau memang anda ni terlalu rajin kot tekan 'shift' banyak kali. Kadang tu tambah huruf lagi. Ada jugak macam tak cukup huruf. Apa adik anda cabut huruf kat keyboard macam aku ka? ^_^


Renung-renungkan dan selamat berubah!

Thursday, July 28, 2011

Janji-janjian

Bismillah wal Hamdulillah.


Hafizah.. Mana janji kamu nak buat satu entry satu hari?
Kalau dengan diri sendiri pun mungkir janji, macam mana dengan orang lain?


Ok cukup membebel.


Pernah dengar tak, lembu diikat pada talinya, manusia diikat dengan janjinya. (au kama qal).
Kalau tak pernah dengar, pergi cari cikgu BM minta ampun dan redha ilmunya.
Dalam kelas duk tidur saja ka.


Ada empat perkara jika sesiapa yang mempunyai empat perkara tersebut, maka dia merupakan orang munafik. Sesiapa yang bersifat dengan salah satu daripadanya bererti dia bersifat kemunafikan, sehinggalah dia meninggalkannya iaitu apabila bercakap dia berbohong, apabila membuat persetujuan dia mengkhianati, APABILA BERJANJI DIA MUNGKIRI dan apabila berlaku pertikaian dia melampaui batas [Hadith Sahih Riwayat Muslim]


Munafiq, hipokrit, talam dua muka semua tu adik-beradik sepupu-sepapat.


Betapa buruknya mungkir janji hingga Allah samakan dengan munafiq! Tetapi manusia ramai yang lupa. Berjanji macam-macam, akhirnya terkubur macam tu saja.


Kalau lelaki, orang selalu kata bermulut manis. 


"Lautan api sanggup kurenangi.." Heh. Padahal mandi swimming pool pun boleh lemas.


"Puncak everest sanggup kudaki.." Heh. Naik tangga 5 tingkat pun sesak nafas.


Sudah-sudahlah tu. Fikir dulu sebelum nak keluarkan kata. Nak berjanji pun ikut kemampuan. Dan lagi satu, biasakan sebut 'InsyaAllah..'. 


Walau macam mana yakin pun, dengan izin Allah jua kita dapat laksanakan janji tu.


Perasan tak, zaman sekarang ni orang selalu salah guna perkataan 'insyaAllah'. Contoh bila ada undangan majlis. Kalau jawab 'ya, saya mesti pergi' tu tandanya memang bersungguh nak pergi. Tapi kalau jawab 'insyaAllah' tandanya tak boleh pergi.


Tak perasan? Ouh perasaan saya je kot. ^_^


Berbalik pada janji.


Kenapa agaknya menunaikan janji tu sangat-sangat dituntut?


Bagi saya sendiri, kerana janji tu melibatkan orang lain. Dan, bila ia melibatkan orang ia akan melibatkan perasaan. 


Tanya diri sendiri je. Kalau orang mungkir janji, apa perasaan? Sedih, kecewa, geram, marah dll. Betul? Mesti ada walaupun sikit rasa terkilan kan.


Jadi, janganlah mainkan perasaan orang.


Jangan berjanji kalau tak mampu nak penuhi.


Ingat, orang lain mungkin terpaksa korbankan macam-macam untuk penuhi janjinya. Tetapi, kamu sendiri sambil lewa. Kamu jadikan dirinya sebagai korban!






P/s: Adik saya (umur 3 tahun) cabut huruf 'z' kat keyboard. Sebelum ni button 'backspace' dikorek. Siap jaja cerita dia cabut huruf tu. Sabaaaaaaaar je la! Nak marah, sia-sia je. Nasib huruf 'z', kalau huruf 'a' misalnya? Mau haruuuuu. 



Wednesday, July 27, 2011

Dia Penjaga Hati Terbaekk

Bismillah wal Hamdulillah.


Jangan mudah menerima hati jika tidak reti menjaga,
Jangan beri hati kepada yang tidak bisa dipercaya,
Sedangkan yang dipercayai pun kadang merosakkan,
Berikan kepada Allah itu yang terbaik.


Ya Allah.. Cukupkan bagiku hanya zatMu.
Jangan Kau biarkan ada yabg mendiami hatiku selainMu.
Tiada Tuhan selainMu Ya Allah!
Dan Muhammad manusia ikutanku itulah PesuruhMu!


Hatiku ini berbolak balik,
Imanku ini turun dan naik,
Bantu kami untuk terus menikmati jalan hidup Islam hingga ke hujung nyawa.
Teyapkan jiwa kami agar sentiasa dalam tenang,
Agar ianya diredhai.

Tuesday, July 19, 2011

Benda Yang Kelihatan Buruk, Ada Cantiknya

Bismillah wal Hamdulillah.


Ahmad yang baru keluar dari tandas ternampak Farid sedang membasuh kakinya di sink (tempat cuci tangan, muka, gosok gigi). Bersungguh-sungguh dia mengangkat kakinya.


"Hoi, apasal basuh kaki kat situ? Tak senonoh betul la." Ahmad menyergah.


Seusai membasuh kakinya Farid menjawab, "Aku ambil wudhu' la. Dah dalam tandas ada orang aku amek la kat sink ni."


"Aku tak nak tengok kau buat lagi. Pengotor." Kata Ahmad dan terus berlalu pergi.


--------------------


Pernah tak lihat situasi macam ni? Atau anda adalah 'Farid' tersebut?! Haa.


Baik, sejujurnya saya sendiri memang pantang tengok orang basuh kaki (untuk ambil wudhu') kat sink. Rasa macam tak beradab sungguh. Lagi-lagi perempuan. Nak kena angkat kaki dan mengangkang. Tak moleknya.


Kemudian, saya terbaca dua kisah tentang ambil wudhu' di sink. Ia mengubah sikit persepsi saya mengenai perbuatan tak beradab yang saya anggap selama ini.


Kisah pertama.


Kisah seorang muallaf yang baru memeluk Islam. Biasanya orang akan tanya apa yang menyebabkan mereka memeluk Islam. Jawapan lelaki ini hanya kerana lihat dua orang muslim ambil wudhu' di sinki. Dia rasa kagum dengan kesungguhan orang Islam untuk melakukan ibadah walaupun terpaksa berwudhu' di sink kerana tiada disediakan tempat solat apatah lagi tempat ambil wudhu'


Kisah ini tak silap berlaku di luar negara. Seperti yang kita tahu, banyak negara yang kurang kemudahan beribadah buat orang Islam. Tetapi rupanya dengan semangat dan rasa kewajipan untuk beribadah telah menarik seseorang untuk mendekati dan memeluk Islam.


Subhanallah. Hidayah Allah datang dalam pelbagai rupa.


Kisah kedua.


Kisah ni banyak versi. Tak pasti sama ada ia kisah benar atau tak. Tapi yang penting hikmahnya.


Seorang Imam yang berada dalam pesawat nak tunaikan solat sebab waktu dah nak habis. Jadi dia ke tandas untuk berwudhu'. Tau la tandas dalam kapal terbang macam mana kan.


Masa ambil wudhu', Imam tersebut tak tutup pintu. Tiba-tiba salah seorang pramugari datang dan mengherdik Imam tersebut kerana ternampak Imam itu sedang membasuh kaki dalam sink!


Kemudian, Imam bertanya kepada pramugari sombong itu. "Berapa kali awak basuh muka dalam sehari?"


Dengan sombong pramugari itu menjawab, "2 atau 3 kali"


Imam tersebut jawab dengan tenang, "Kalau begitu, kaki saya lebih bersih dan suci dari muka awak kerana saya mencucinya paling KURANG 5 kali sehari."


Pramugari itu terdiam.


Uhuks..


Macam mana, dua kisah ringkas tetapi memberi impak yang besar. Selepas saya baca dua kisah ni, rasa bersalah pulak berfikiran buruk kat orang yang pernah buat tu.


TAPI.


Kalau kemudahan ada, jangan la menggatai nak buat jugak. Jangan kufur nikmat. Tak semua orang fikir positif macam muallaf atas tu.


Macam situasi 'Farid' atas tu, bersabarlah sikit. Bukan sampai berejam kena tunggu si Ahmad tu kan. Lepas tu, perempuan toloooong elakkan. Pergilah rajinkan diri cari gayung ke botol ke untuk basuh kaki. Malu aih!


Itu saja omongan saya. PEACE! (eh, peace lambang yahudi. ngeee)


Assalamu'alaykum.


.

Sunday, July 17, 2011

Tiada Yang Tahu TakdirNYA

Bismillah Wal Hamdulillah.




Subhanallah. Maha suci Allah yang Maha Mengetahui hati-hati manusia.


Tika merasa diri diterima oleh manusia, Allah menguji. Allah menyedarkanku, bermuamalah dengan manusia bukanlah urusan yang mudah. Bukan perkara yang boleh dipandang ringan.


Allah mengingatkan, hati manusia itu DIA yang pegang. Biar sebaik mana kita pelihara, Allah jua yang menggerakkannya.


Allah memberi rasa peritnya perpisahan buat hati yang sudah lama bersahabat. Mungkin kerana hadirnya pertemuan dulu tidakku syukuri. Baru terasa peritnya jiwa tatkala nikmat ukhuwwah itu ditarik semula.


Allah juga memberitahu bahawa usah meratap terlalu lama pada mereka yang pergi meninggalkan diri, kerana masih ramai yang perlu dirai.


Allah, tetapkan kami dalam agamaMu, Lembutkan hatiku dan hati sahabat-sahabatku dalam menerima teguran dan peringatan dariMu.


Allah Ya Rahman, terus sedarkan daku. Terus ingatkan daku. Agar aku tidak leka dan selesa dalam kesenangan yang bisa menyesatkan.


Maafkan aku Ya Ghaffur kerana banyak mengkufuri nikmat yang Kau sediakn untukku. Astaghfirullahal-'azim. Ampunkanlahkan dosa-dosaku.

Thursday, July 7, 2011

Hati Milik Ilahi

Bismillah.

"Apa ciri-ciri suami pilihan Israk?" Fathonah bertanya dengan bibir melebar sambil menayang giginya.

"Tak tahu." Jawab Israk pendek. Tangannya ligat menulis.

"Ala.. Sekurang-kurangnya ciri paling klise orang jawab mesti 'yang penting agamanya'. Ini tak tahu. Apalah Israk ni.." Fathonah ketawa kecil. Israk hanya tersenyum memandang gelagat temannya. Kejap. Kemudian, tangannya kembali menyambung kerja.

"Fathonah.. Antara ramai-ramai serikandi Islam yang Fath tahu, yang mana Fath paling minat? Kira admirer sangat dengan jasa dan sejarah yang diukirkan." Israk tiba-tiba bertanya.

Fathonah berfikir sebentar.

"Fath suka dengan peribadi ummul mukminin Sayyidatina Khadijah. Sebabnya dia yang paling hampir dengan Nabi masa awal-awal kenabian dan kerasulan baginda. Orang selalu kata, disebalik seorang lelaki yang hebat berdirinya seorang wanita. Kasihnya Nabi kepada Sayyidatina Khadijah sehingga pernah menimbulkan rasa cemburu kepada Sayyidatina Aisyah. Hebatkan." Fathonah senyum memandang wajah sahabatnya Israk. Israk pula mendengar penuh minat. Sudah berhenti menulis.

"Lagipun, Fath suka bisnes. Minat berniaga. Nak jadi usahawanita berjaya! Jadi, Sayyidatina Khadijah adalah inspirasi Fath. Apapun, Fath sangat kagum dengan Sayyidatina Aisyah kerana ilmunya.. Dia jadi tempat rujukan ilmu. semua serikandi Islam hebat-hebat lah. Tapi Israk tanya paling admirer, Sayyidatina Khadijahlah orangnya." Fathonah menala pandangan kedepan. Berfikir sesuatu barangkali.

Israk mengangguk tanda faham. "Wanita-wanita syurga." Israk menutur perlahan.

"Israk pula bagaimana?" Soalan dipulangkan semula kepada Israk.

Pen ditangan diletak atas kepingan-kepingan kertas putih diatas meja.

Israk bangun lalu berjalan menuju rak bukunya yang sentiasa bertambah dengan buku-buku baru. Bukan lagi ulat buku tapi hantu buku. Dicapai sebuah buku bersaiz sederhana.

Israk duduk semula ditempat tadi. Buku disua kepada Fathonah.

"Rabi'atul Adawiyah" Israk menyebut dan tersenyum penuh makna.

Fathonoh membelek-belek buku tersebut. Siapa tak kenal. Wali Allah.

"Itu juga jawapan kenapa Israk tak tahu apa ciri-ciri suami idaman Israk." Tambahnya lagi. Senyuman makin kembang. Bahagia dirasakan.

Fathonah serta-merta memandang wajah sahabatnya. Lama. Banyak persoalan muncul mendadak.

*Bersambung (mungkin)..

Tolong beritahu aku

Bismillah


Tinggalkan pesan sebelum pergi
Agarku tidak tercari-cari

Sebelum masuk pandai ketuk pintu
Minta izin malu-malu
Jadi keluar juga perlu begitu
Beritahu dahulu

Tak perlu berterima kasih jika tak mahu
Atas juadah dan layananku
Kulakukan kerna kamu tetamu
Tambahan pula teristimewa

Mungkin kamu lupa
Bukan tetamu saja perlu dimulia
Hati pemilik rumah juga mesti dijaga

Apabila kamu berlalu tanpa pesan
Jadi ragu untuk menerima kamu sebagai tetamu
Andai  berkunjung lagi

Sakit tahu
Ini bukan rumah persinggahan
Datang bila mahu
Pergi tanpa beritahu


Sunday, July 3, 2011

Bismillah.

Kelihatan seperti dua penjuru,
Rupa-rupanya tiga penjuru,
Masing-masing merasa mulia,
Dengan pegangan sendiri.

Untuk bangsa,
Satu.
Demi kebajikan,
Dua.
Ikut Islam katanya,
Tiga.

Biarpun belah mana kamu,
Si mulia itu tidak disertai emosi,
Itu yang mulia.

Berhujjah, 
Dengan Ilmu.
Berkata,
Dengan hati suci.

Jika tidak,
Baik diam!
Kamu tak tahu apa-apa.
Kamu tidak lapang dada.

“Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, (yaitu) orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Tuhannya dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya”. (Al-Baqarah: 45-46)

Jika sempurna solatmu,
Kalau sabar jiwamu,
Tidaklah keluar ayat selancang itu,
Tiada pemikiran sekotor itu,
Kerana dua PERKARA itu
Menolongmu, 
Menjadikan kamu mukmin sejati.

Allah wahai Rabb ku,
Tunjukkan yang BENAR itu BENAR,
Perlihatkan yang BATHIL itu BATHIL,
Agar tiada lagi kekusutan,
Biar hilang kekeliruan,

Allah wahai Rabb ku,
Aku yakin dengan perjuangan ini,
Tetapkan hati dan kaki ini,
Untuk terus memandu diri,
Ke jalan yang KAU redhai.


Redhailah kami..... Berkatilah kami..... Kami solat, kami beribadah, kami hidup dan kami mati hanya keranaMU ALLAHU ROBBI....

Sunday, June 26, 2011

Lebihkanlah kain pada pakaianmu

Bismillah.


Assalamu'alaykum wbt.


"Hujan.. Hujan.. Angkat kain cepat.. Eh bukan kain, angkat jemuran diampaian...."


Amboi suka akak-akak tu bila suruh angkat kain. Bukan angkat kain yang akak pakai tu, jangan. Tak mahulah saya tengok betis bertompok-tompok akak tu.


Iyelah kaki akak cantik. Tapi tak perlulah akak tayang. Turunkanlah kain tu. Kalau basah boleh basuh dalam machine. Tapi dosa dedah aurat tu Allah basuh dengan api neraka nanti. Ish.. Tak takut ke kak? 70 kali ganda lagi panas dari api dunia. Ya Allah. Tak tercapai dek akal kak.


Oh akak tak angkat kain. Tapi kenapa terdedah betis tu? La akak pakai skirt rupanya. Betis tu kena matahari tak panas ke kak? Panas... Kat padang mahsyar nanti matahari sejengkal je atas kepala. Terbako kak, terbako. Hikhik.


Meh kak berteduh bawah bus stop tu. Habis basah rambut akak ni ha. Hujan sekarang ni berasid kata orang. kalau kena rambut ni habislah rosak ye kak. Alah kak. Hujan je pun. Balik boleh syampu. Cantik rambut akak, tebal. Agak-agak berapa helai ni kan?


Hikhik. Yela.. Macam mana nak kira. Banyak sangat. Tapi kan kak, sehelai rambut ni 1000 tahun Allah bakar di neraka. Iniikan pula tak terkira helainya. Isk.. Risaulah saya kak. 


Kenapa saya pakai tudung? Saya nak suami saya rasa special kak. Bayangkanlah, selain ayah dan adik beradik saya, dia je boleh tengok mahkota saya. Mesti dia lagi hargai saya kan kak. InsyaAllah. Tengok kalau permaisuri, mana ada dia pakai mahkota ikut suka. Masa-masa special je. Barulah terjaga mahkota dia.


Pakai labuh-labuh tak panas ke? Kalau panas tu kak pakai apa pun tetap panas. Cuma, saya lagi takutkan panas akhirat kak. Isk.. Seram bila fikir. Tapi kak, selesa tau pakai macam ni. Rasa selamat. Lagi pulak bila lidah ni sentiasa berzikir. Terasa macam ada yang jaga. Sebab bila kita jaga Allah, jaga suruhan Allah, Allah akan jaga kita kak.


Baiklah kak. Hujan dah berhenti. Saya kena pergi dulu. 


Oh kalau nak cari saya, pergi je di Rumah Anak-anak yatim hujung selekoh sana tu. Saya ni nak sangat jumpa mak ayah saya. Tapi belum kesampaian. Harap nanti dapat bertemu di syurga.


"Pinn... Pinn.. Panggg!" (kemalangan la)


Kak.. Saya nampak wajah mak ayah saya.. Akak selalulah jenguk keluarga saya di rumah tu ye.. Terima kasih kak. Terima kasih. Ada kesempatan jumpa lagi ye. Lailahaillah.....






Muslimah,
Jangan kau uji keimanan kami dengan keindahan mu,
Kerana kami bimbang,
Jikalau iman kami hilang ketika memandangmu.
Kami ini pendosa,
Kami ini bukan maksum,
Kami ini bukan para sahabat,
Kami ini bukan para nabi,
Kami bukan malaikat,
KAMI ADALAH PENDOSA YANG SENTIASA BERUSAHA MENJAGA IMAN KAMI.

Maka dengan itu,
Kami rayu padamu,
Bantu kami untuk jaga iman kami,
Bantu kami untuk taat serta setia pada Allah,
Bantu kami jadi abang, adik, suami dan ayah yang baik.

-Muslim yang mengharap




*Berblog sambil menatap hujan, rasa macam bligger profesional pula. Ahaks.

Friday, June 24, 2011

Lanskap Ciptaan Tercantik

Bismillah.


Alhamdulillah, dah hampir 2 bulan duk buat short semester. Ambil 2 subjek je tapi penat macam ambil 10 subjek. Ok jangan nak tipu. Lebih kurang seminggu lagi nak imtihan dah. Tak perlulah cakap panjang-panjang pasal diri sendiri.


Tadi lepas selesaikan urusan, pos barang semua jalan balik dengan penuh malas. Eh tak malas, jalan pelan-pelan sambil cuci mata. Balik bilik pun tak tahu nak buat apa. Dalam otak fikir-fikir nak lalu jalan mana (banyak jalan boleh sampai mahallah tapi semua tetap jauh) :')


Tiba-tiba rasa nak jalan ikut tepi sungai. Walaupun warnanya sungguhlah tak menarik akibat kerja-kerja pembangunan yang dijalankan, ia tetap menarik mata untuk merasai ketenangannya. Cari-cari tempat sesuai untuk duduk termenung. Last-last duduk kat anak tangga je.


Ingat privacy la sangat duduk kat tangga yang sunyi sepi dari laluan orang, sekali ada jugak yang kenal. Sengih-sengih ubi aje la. 


Hm.. Dengar bunyi aliran air. Tapi jangan tengok la air tu. Hilang feel nanti. Tengok hutan belantara kehijauan. Oh I love green! Very much! Tenang sangat~


ini laut ye kawan-kawan, bukan sungai. hee


Dalam keadaan alone macam tu, macam-macam perkara yang diserabutkan lalu.. Kejap-kejap bergenang ayaq mata. Bercampur baur. Rindu, tenang, damai. Teringat Firman Allah, "maka nikmat Allah mana yang kamu DUSTAKAN?". Tengok dalam surah ar-Rahman. Banyak kali diulang ayat yang sama.


Ingat nak hilangkan sunyi antara bunyi sungai tadi. Tapi mp4 tak bawa, handphone pun tertinggal. Lepas tu, terngiang lagu lukisan alam. Syukran ya Allah, telinga pun boleh jadi recorder. Mulut mengikut perlahan.


Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
(Begitu aturan Tuhan)

Jadilah rumput nan lemah lembut
Tak luruh dipukul ribut
Bagai karang di dasar lautan
Tak terusik dilanda badai

Dalam suka hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang awasi kealpaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaanNya

Usah mengharapkan ke sesenangan
Dalam perjuangan penuh pengorbanan
Usah dendam berpanjangan
Maafkan kesalahan insan
(Begitu ajaran Tuhan)

HasbiAllah, Hasbunallah
HasbiRabbi jalallahu Ya Allah

Dalam diam taburkanlah baktimu
Dalam tenang buangkanlah amarahmu
Suburkanlah sifat sabar
(Di) dalam jiwamu itu



Sekarang boleh relate tak, alam dan kehidupan. Allah ciptakan segala makhluk termasuk binatang, tumbuh-tumbuhan malah logam bukan sia-sia. Selain untuk dimanfaatkan digunakan, ada pengajaran dan hikmah buat manusia yang berfikir.


Rangkap ni paling terkesan.


"Dalam suka hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang awasi kealpaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaanNya"





Wallahua'lam.


P/s: Ye, saya memang tak tahu nak tulis ayat bunga-bunga, Ayat-ayat sentap bagi yang membaca lagi saya tak reti. Sangat segan bila ada yang menjengah blog ni. Cuma, terimalah apa yang ada. Jika bermanfaat, ambillah. Apapun jazakumullahu khair.

Monday, June 20, 2011

Mustaqim (Jalan Lurus)

Perjalanan ini sungguh masih terlalu jauh
Penghujung tidak lagi kelihatan
Mahu berhenti atau teruskan?
Mati itu bila-bila akan tiba
Ayuh, jalan
Kita mahu penghujung yang bahagia dan aman
Tak mahu terdampar di pertengahan.


Ya Allah Ya Maliki Yaumi ad-Din, Tunjukkan kami jalan yang lurus!


Sunday, June 19, 2011

Follow yang menyedihkan

Bismillah wal Hamdulillah.


Nak habaq mai satu benda ja. Awat ceq tak boleh follow blog orang neh! Nak polow! Nak polow! Ok stop.


Sedih tak boleh follow, tak dapat nak update blog sahabat-sahabat. 


Daripada entry ni jadi entry luahan semata, meh saya nak kongsi sesuatu.


:: Bila dirimu resah memilih sesuatu jawapan, tanyalah kepada 1000 orang sekalipun tetapi persoalanmu masih tidak terjawab dan hatimu masih belum tenang. 
Waktu itu, mungkin kamu lupa bertanya pada yang selayaknya. Dialah Pemegang Hati kamu. Dialah penenang resahmu. Dialah pemberi jawapan TERBAIK buatmu ::

♥ Dialah ALLAHU ROBBUNA ♥
Lepas tu, dengar lagu...
Allah Ghoyatuna..!
Ar-Rasul Qudwatuna..! 
Al-Qur'an Dusturuna..! 
Al-Jihadu Sabiluna..! 
Al-Mautu fi Sabilillah asmaa amanina..!
Allah adalah Tujuan kami..!
Rasulullah Teladan Kami..!
Al-Qur'an pedoman hidup kami..!
Jihad di Jalan juang kami..!
Mati di jalan Allah adalah cita-cita kami tertinggi..!
(Munsyeed: Shoutul Harakah)
Fuh, naik semangat. Jangan down-down ye. *pesan pada diri sendiri*

Thursday, June 16, 2011

Hikmah Musibah

Bismillah wal Hamdulillah.


Sendiri
Tersandar lesu
Pada dinding putih susu
Jemari digenggam rapi
Menahan perit


Kepala didongak
Menatap langit gelap berkabus
Menanti keajaiban itu
Biar tidak jelas
Asalkan puas


Kucing hitam mampir
Bersama dalam kedinginan
Purnama pergi perlahan
Hilang
Kejap
Kemudian langit memerah
Subhanallah
Tersenyum hiba


Gerhana bulan
Tanda keagungan Sang Pencipta
Pertama kali menatap secara langsung
Mungkin kali terakhir
Siapa tahu
Segala puji bagi Allah


Rahmat ini ternyata hikmah
Hikmah sebalik musibah
Kuatkan hati, langkah dan diri
Agar terus bersamaMu
Hingga akhir denyutan nadiku


Mahallah Asma'
4.00 pagi
Khamis
16 JUN 2011





"Dia lah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dia lah yang menentukan perjalanan tiap-tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayatNya (tanda-tanda kebesaranNya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmat sesuatu yang dijadikanNya)." 
(Yunus 10:5)


"Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails