Monday, April 19, 2010

Membebel pagi-pagi edisi sambungan

11.30am

Dengan penuh semangat keluar rumah. Kunci pagar, kunci pintu sebab takde orang kat umah. Duduk membuaikan diri sambil menanti lagi. Best betul pakcik depan umah membingitkan suasana hati ku yang sunyi ini dengan membuka lagu kuat-kuat. Lagu tahun bila pon tak tau la. Beliau nak tambah umah ke renovate umah ke tak tau la. Misteri betul pakcik nih. Saja je buat-buat tengok beliau buat keja, kot2 dia pandang boleh senyum. huhu.. Nak eratkan silaturrahim je ek. Tapi beliau bukan saja tak pandang, toleh pon tak. huu. Takpola..

beep..

'mesej dari sapekah?'
'dari si dia kah?' huhu

"sy hntr studen 12.45 smpai"


aisshh. Sekali lagi penantianku direnggut.
Sejam lebih lagi.
Langkah diatur dengan perasaan yang macam nak gelak sbb dah kali kedua masuk rumah balik. aduh.

Pengajaran:
pertama, Ada hikmah pakcik depan umah tue tak mesra alam sangat. Kalau tak mesti beliau tanya "aii dik, dari tadi keluar masuk tunggu sape? Pelik..pelik"

kedua, dapat la membebel lagi dalam nih..hehe~


قال الله في كتابه العزيز

لَا يُكَلِّفُ الله إِلَّا وُسْعَهَا

Allah tidak akan membebankan hambanya dengan apa yang tidak dia mampu (lebih kurang gini maksud ayatnya. Blh check surah al-Baqorah, dalam al-Ma'thurat pon ader)


Setiap apa yang Allah uji atas diri kita adalah yang terbaik buat kita. Kita mampu menghadapinya kerana Allah takkan bebankan apa yang kita tak mampu pikul. Walaupun kejadian tadi tak la membebankan tapi seolah-olah terlintas difikiran 'kenapa perkara ini terjadi? Bukan sekali tapi dua kali'. Teringat kata-kata Allah diatas. Siapa kita untuk mempersoalkan taqdir yang Allah dah rancang. Terimalah dengan hati terbuka. Jangan muramkan pagi anda dengan melayan emosi dan perasaan sendiri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails