Monday, May 2, 2011

Ini bukan main-main punya

Bismillah wal Hamdulillah.

PERHATIAN! Ini posting panas. Taknak baca jangan baca.

STP.

Sebenarnya, aku malu tengok orang melayu bergaduh sesama Melayu. Orang Islam sesama Islam bergaduh. Sampai keluar caci-maki. Keluar maki hamun. Paling ngeri, keluar fitnah. Fitnah tu ingat macam curi-curi cucuk kawan dengan jarum sebab geram ke? Tak!

Fitnah tanpa 4 saksi yang sah. Bukan perkara main-main. Bukan perkara kecil. Saksi benda mati (baca: video) mana boleh. Main sumpah-sumpah, ingat ni budak tadika ke?

Dulu ye la, sikit-sikit ''alif lam lam ha.. Aku tak amek mainan digimon kau..". Kecik-kecik dulu hati putih bersih. Bila sebut macam tu, memang tak main-main punya. Budak-budak tak berani main-mainkan kalimah Allah.

Makin meningkat umur, makin besar otak, makin berani ye. Hukum Allah bukan untuk dimainkan. Hukum Allah untuk diamalkan. Amalan diri sendiri pun banyak lopak, kita nak lopakkan amalan orang.

Eh, tiba-tiba masuk bab lain pulak.

Ok, malu tengok kita duk bergaduh saja. Tapi sebenarnya mereka ni dah banyak bersabar. Dah terlalu lama bersabar. 50 tahun lebih kot eh. Dizalimi. Hak diabai. Tanah dirom[ak. Hutan dirogol. Dan bermacam lagi.

Bila nak tuntut hak, macam-maca halangan terpaksa ditempuh. Kita seronok dengan kecanggihan. Kita bangga dengan kemajuan. Kita tertipu dengan kata-kata manis. Tetapi, disebalik semua ini, ada lagi yang LEBIH SERONOK. Seronok menadah untung. Seronok duduk dalam istana. Seronok shopping kapal selam.

Ah. Ah.. Malas nak cakap lagi.

P/S: Posting ini tiada kena-mengena dengan isu sensitif. Sama ada yang sudah, sedang dan akan mati. Sekadar update blog!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails