Wednesday, August 4, 2010

Ahlan wa Sahlan Ya Ramadhan

Bismillah wal Hamdulillah.

Sahabat-sahabat sedar tak sekarang ada sesuatu yang dinanti-natikan ummat Islam hampir tiba.. Satu bulan yang segala pahala setiap amalan kebaikan kita digandakan.. Bulan yang terdapat padanya taraweh, bulan yang padanya Allah mengurniakan lailatulqodar.. Dan juga bulan al-Qur'an diturunkan..

Ya!! Bulan Ramadhan al-Mubarak..


Ada yang memang mengira countdown ke bulan yang penuh barakah ini.. Ada yang jenguk kalendar Islam baru perasan lagi berapa hari je nak ramadhan.. Tak kurang yang sedar makin tibanya bulan ramadhan kerana adanya sale raya, jualan kuih raya, iklan tempahan baju raya. (ada bagusnya mereka yang semangat raya nie).. Tapi 'puasa dulu baru raya'..

Selalunya.. Bila sebut bulan ramadhan, bulan puasa apa kebiasaan masyarakat melayu khusunya akan fikir...

Buah kurma/ tamar ~ Masa nie pengusaha kurma dapat untung lumayan. Semua nak berbuka dengan kurma. Sebutlah segala jenis kurma.. Kurma ajwad, kurma mariami, kurma hadis.. Semua ada..


Bazar ramadhan ~ Nie memang femes sangat.. Peniaga bazar dah siap sedia apa yang nak dijual, pembeli juga tak kurang hebatnya memikir apa yang patut dibeli untuk berbuka.. Mungkin ada yang dah senaraikan menu berbuka untuk sepanjang ramdhan (ada ke).. Yang penting janganlah membazir ye.. Dan terawih jangan dilupa...

lagi.....

Tarawih ~ Lagi-lagi malam pertama puasa.. Tue dia.. Penuh masjid.. Siap pasang khemah sebab tak muat tampung jemaah nak solat tarawih.. Ingat sorang ustaz nie cakap.. Malam pertama 10 khemah.. Pastue makin kurang.. Sampai 10 akhir ramadhan, tinggal 1 saf je makmum sebab yang lain sibuk beli persiapan raya.. Sedih dengar.. Jadi, beli la awal-awal.. Sekarang jugak pi beli! hee.. Beli waktu siang..

Dan yang lain-lain silalah state sendiri.. Tak mampu nak mengembangkan daya pemikiran dah sekarang.. Sambutlah Ramadhan dengan penuh kegembiraan.. Ia hanya datang setahun sekali... Persoalannya sempatkah kita bertemu dengan Ramadhan kali nie dan akan datang???

اللهم بلِّغْنا في رمضان
Ya Allah, sampaikanlah kami pada Bulan Ramadhan.

Sedikit bingkisan yang diambil dari lirik lagu rabbani...

Hikmah Ramadhan

Album :
Munsyid : Rabbani
http://liriknasyid.com


Alhamdulillah... Alhamdulillah
Ramadan kini tiba lagi
Alhamdulillah... Alhamdulillah
Syukur pada Yang Esa

Bulan Ramadan tiba lagi
Membawa hikmah dan pengajaran
MEndidik jiwa orang bertakwa
Menginsafkan diri siapa kita

Jagalah adab di bulan ini
Berbukalah dengan sezeki yang halal
Sediakan juadah yang berpatutan
Elakkan diri dari pemmbaziran

Berbagai hikmah dan baraqah
Terkandung di dalam bulan Ramadan
Dikurniakan juga Lailatulqadar
Malam terpilih sepuluh malam terakhir

Puasa bukan hanya berlapar
Tapi ia jalan menuju ketakwaan
Ibadat dibina dari hati maknawi
Redha lagi pasrah penuh kehambaan

Alhamdulillah... Alhamdulillah
Syukur pada Yang Esa

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails