Tuesday, June 29, 2010

Ulama' Muda dan UMNO

Bismillah wal Hamdulillah.


lama rasanya tak update blog dan tak berblogwalking. Mood tidak begitu stabil dan banyak benda lain mahu dipikirkan.

Semenjak bercuti dari berblog, saya mengikuti dan tertarik dengan satu isu yang melibatkan Ulama'/Ustaz Muda dan UMNO. Pheww~

Mulanya rakyat dikejutkan (cehh ayat lebih) dengan pemberitahuan yang mana Dr.Asri atau lebih dikenali dengan Dr.MAZA dan 100 ulama; akan menyertai UMNO seperti diwar-warkan oleh Incik Shahidan (tak kenal? search sendiri ye.. Tak nak main suap-suap je..ehee).. 

Kecoh! Terutama di alam maya mengenai nie. Ramai jugak yang tak percaya kerana Dr.Asri baru saja menghadiri Muktamar PAS dan hubungannya yang agak erat dengan beberapa pimpinan PAS. Adakah secepat ini beliau membuat keputusan yang menimbulkan kepelikan.

Akhirnya, beliau membuat kenyataan di blog rasmi beliau;

"Sehingga saat ini saya belum membuat apa-apa keputusan untuk menyertai mana-mana parti politik. Saya mengharapkan semua pihak tidak membuat andaian yang terlalu cepat terhadap kenyataan mana-mana pihak mengenai isu ini.

Perbincangan dengan pihak yang membuat kenyataan akan di adakan. Sebarang kenyataan kepada media tidak akan dibuat setakat ini.

Saya berdoa kepada Allah agar diberikan kebaikan untuk umat Islam dan para pendakwah Islam yang ikhlas."

rujukan : SINI 
Apa sebenarnya yang UMNO cuba lakukan nie??


Pada Hari Jumaat, 25 JUN 2010 diberitakan (tengok kat berita) seramai 40 orang ulama' Muda telah menyerahkan borang menyertai UMNO yang diserahkan kepada Pak Jib (siap bercium-cium tangan lagi tue). Mereka adalah lepasan Universiti luar negara dan berpendidikan sarjana dan lain-lain. Ada juga pensyarah atau bekerja di IPT. GAMIS (Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia) juga meminta pensyarah yang terlibat berpolitik dikenakan AUKU (tapi kita tengoklah macam mana)..

Antara ulama' tersebut, Anak bekas Mufti Perlis, Fathul Bari Mat Jahya (kalau sertai UMNO mungkin boleh dapat tauliah berceramah kat mana-mana).

Semalam saya dapat maklumat yang agak mencuit-hati (pada saya la, orang lain ikut la nak rasa apa). Infonya, 4 orang ulama' nafi menyertai UMNO..kihkih..

klik la gambo kalau tak nampak


Lepas tue, tadi lagi seorang menafikan penyertaannya ke dalam UMNO.

Aktivis Sunnah Wal Jamaah, Abdul Wahab Abdullah semalam, menafikan dirinya menjadi sebahagian daripada 40 ulama muda yang menyertai UMNO seperti yang dihebahkan media sebelum ini.

Dalam satu sidang media di sini semalam, Abdul Wahab berkata, tidak pernah mengisi sebarang borang untuk menyertai parti itu dan semuanya hanya tipu muslihat yang dimainkan oleh pihak tertentu dalam UMNO yang dilihat cuba mencari publisiti untuk kepentingan politik mereka.

Menurutnya, tujuan sebenar beliau hadir ke majlis itu adalah mewakili Persatuan Al-Islah Perlis untuk berjumpa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membersihkan nama persatuan mereka yang turut dikaitkan dengan isu Jemaah Islamiah (JI) dan keganasan.

“Saya tidak tahu mengenai penyerahan borang menyertai UMNO itu, kerana saya pergi untuk tujuan lain iaitu bagi mendapatkan imej baik dalam Persatuan Islah, bukan untuk menyertai UMNO. Tetapi agenda itu disusun untuk tujuan lain.

“Perkara itu seperti cuba memerangkap golongan ulama untuk menyertai parti itu,” katanya dalam sidang media menafikan penyertaan beliau dalam UMNO, di Balai Islam sekolah Al-Madrasah Ad-Dinniah Al-Islamiyah (Madi), Jejawi, di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Dewan Pemuda Pas Perlis, Yaakub Abu Seman; Pegawai Perhubungan Awam Pas, Khairi Hassan dan Ketua Dewan Himpunan Penyokong Pas Perlis, Khoo Yang Chong.

 
 Itulah yang dapat saya rentetkan pada kali nie.. Jadi saya sangat bersimpati dengan UMNO.. Mereka ingat Ulama' dah iktiraf perlembagaan mereka yang jelas dan nyata bersifat BANGSA dan BUKAN AGAMA.. Rupanya mereka cuma memperbodohkan rakyat.. Ulama' pun mahu ditipu?? Lepas nie, bapa ramai yang akan menafikan penyertaan mereka kedalam UMNO yang hanyalah helah semata-mata.. Tapi bagi Ulama' yang memang menyertai UMNO denga tujuan membersihkan dan mengIslah Umno, kita doakan la yang terbaik. Tetapi, sejarah dah pun membuktikan seperti yang terjadi pada DS Anwar Ibrahim, ISA... Tunggu dan lihatlah..

Saya harap teliti dulu apa yang saya beri, rujuk semula sumber-sumber yang dah di link kan.. Segala kesilapan atau ketidakpuasan hati, boleh habaq mai ke saya..we are One Ummah!!

Untuk maklumat lebih dan tersusun, saya syorkan blog incik pria nie..hehe

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails